25 września 2022

Serowa pasta do chleba

Mój przepis na pastę do chleba to moja ulubiona wersja niezwykle popularnej pasty,  nierozerwalnie związanej z kuchnią bawarską. Bawarska pasta powstała sto lat temu jako recykling dojrzałego sera. Niemiecka gospodyni nie chciała wyrzucać resztek bardzo już dojrzałych serów camembert i brie (dziś powiedzielibyśmy, że przekroczyły termin przydatności do spożycia) i aby podać je swoim gościom, połączyła je dla złagodzenia smaku z masłem i przyprawami (papryka i kminek) oraz kilkoma łyżkami jasnego piwa i tak powstała Obazda (albo Obatzter, Obatzda, czy w innych regionach Gerupfter). Dziś nazwa Obazda jest chroniona geograficznie i tylko pasty produkowane w Bawarii, z określonymi składnikami można tak nazwać, więc mój zmodernizowany przepis ma prostą nazwę  "serowa pasta do chleba".

Składniki na 4 osoby:

  • 300 g serka śmietankowego
  • 40 g masła
  • 175 g łagodnego sera pleśniowego
  • 1 dojrzały camembert lub brie
  • 2 dymki
  • szczypta papryki w proszku
  • 1 łyżeczka kminku
  • sól, pieprz
  • cukier
  • olej roślinny 
Sałatka:
  • garść roszponki
  • 1 pęczek rzodkiewek
  • 700 g rzodkwi
  • kiełki rzodkiewki
  • kielki czerwonej rzodkwi
  • 200 ml soku pomarańczowego
  • 1 łyżka oleju rzepakowego
  • 1 łyżka oleju z orzechów włoskich
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • 0,5 cytryny
  • cukier
  • sól, pieprz

Kilka slów o skladzie mojej pasty i mozliwosciach urozmaicenia jej smaku.
W odróznieniu od klasycznej bawarskiej pasty, która sklada sie jedynie z sara typu camembert, moja pasta zawiera 3 rodzaje serów: camembert, ser plesniowy i smietankowy. Ser smietankowy nadaje jej lagodnosci, z tego samego powodu uzywam lagodnych serów plesniowych, a wiec nigdy nie dodaje sera typu gorgonzola lub roquefort.
Maslo jest zawsze konieczne, kto nie chce, aby pasta byla zbyt kaloryczna moze zastapic czesc masla wieksza iloscia sera smietankowego.
Zasadniczo papryka w proszku jest glówna przyprawa pasty, zarówno slodka papryka jak i ostra, dla wysublimowanych smaków moze to byc nawet wedzona papryka, w mojej pascie przewaza kminek, natomiast dodaje tylko niewielka ilosc papryki.
Czesto do pasty dodawana jest drobno krojona cebula, ja uzylam dymki, gdyz cabula uniemozliwia przechowywanie pasty.
Kiedys spotkalam sie z pasta zawierajaca drobno pokrojone jablko i byl to równiez niezwykle interesujacy smak.
Oryginalan pasta zawiera tez kilka lyzek jasnego piwa (pszennego) lub w innych regionach wina, ja zrezygnowalam z tych dodatków.

Na paste nadaje sie dojrzaly camembert, jego "skórke" mozna usunac lub dodac ja do smaku.
Przygotowanie pasty jest bardzo proste: wlozyc wszystkie sery i miekkie maslo do plaskiej miski, rozgniesc je widelcem i wymieszac.
Pokrojona dymke podsmazyc na malym ogniu przez 3-4 minuty i lekko posypac cukrem i sola i dodac do masy kremowej.
Kminek prazyc na patelni az nasiona beda pachnace.

Mase serowa doprawic prazonym kminkiem i papryka w proszku. Kto chce moze dodac jeszcze soli, ale  nalezy pamietac, ze sery sa juz wystarczajaco slone. Wszystko dokladnie wymieszac, ale nie musi to byc drobna papka, mozna spokojnie pozostawic drobne kawalki w pascie.

Do mojej pasty tym razem dodalam prosta salatke z rzodkiewek. Rzodkiew i rzodkiewki zetrzec na cienkie plasterki, dodac kielki (najlepiej czerwonej rzodkwi i rzodkiewek) i wymieszac.

Nastepnie dodac roszponke i wszystko wymieszac. 
Zagotowac sok pomaranczowy i zredukowac do 3-4 łyżek, wymieszac schlodzony sok z oliwa z oliwek, olejem orzechowym i rzepakowym. Doprawic dressing sokiem z cytryny, cukrem, sola i pieprzem.
Podsmazyc kromki wiejskiego chleba na patelni bez tluszczu ze zmiazdzonym zabkiem czosnku.

Kromki chleba obficie posmarowane pasta i ulozyc na niej salatke. Posypac odrobina mielonego pieprzu na wierzchu.

Pasta smakuje tez z samym chlebem lub z preclami, nadaje  sie równiez jako dip i czesto jest podawana z zimnym piwem.

4 komentarze:

  1. Słyszałam o tej obaździe, to chyba Makłowicz się nią zajadał, gdy był w Bawarii. Ja byłam w Niemczech jeszcze za komuny, w Sassnitz, i tam wydawano nam obiady zakładowe (Fischwerk), które zraziły mnie do niemieckiej kuchni. Szkoda, że nie poznałam bawarskich smaków - chętnie przekąsiłabym taką kanapeczkę do piwerka :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzyniu, aby Cie nie zrazic do niemieckiej kuchni musze Ci powiedziec, ze w NRD to byla raczej kuchnia radziecka i miala z niemiecka kuchnia niewiele wspólnego, nawet ideologicznie nadawano potrawom podobnym do niemieckich inne nazwy :) Typowa kuchnia niemiecka niewiele rózni sie od polskiej, ma swoje regionalne specjaly, ale wiekszosc z nich naprawde smakuje tak jak np. ta pasta. Ja uwielbiam sery, oprócz past to moje ulubione dodatki do chleba, wiec mam zawsze tyle gatunków sera w domu, ze automatycznie znajdzie sie juz jakis bardzo dojrzaly z którego robie w ciagu kilku minut taka pyszna paste.

      Usuń
  2. Pyszna, aromatyczna i wyrazista pasta! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje! Bardzo ja lubie, moze tez dlatego, ze uwielbiam sery :)

      Usuń