19 sierpnia 2024

Domowa przyprawa ras el hanout

Ras el hanout to północnoafrykańska mieszanka przypraw w wielu różnych wersjach. W zależności od przepisu i regionu przyprawa składa się z aż ok. 30 różnych mielonych składników. Przyprawę ras el hanout często dodaje się do kuskusu, zup, warzyw, gulaszu i marynat. Tradycyjnie stosuje się ją do przyprawiania jagnięciny, kurczaka i ryb. W sklepach dostępne są dwa główne rodzaje ras el hanout: żółty ras el hanout jest bogaty w kurkumę i ma świeży, lekki i łagodny smak; czerwony ras el hanout, który zawiera słodkie papryczki chili, ma pikantny i mocny smak.


Tradycyjne składniki na ok. 200 g mieszanki:

  • 3 łyżki nasion kolendry
  • 2 łyżki kminku
  • 2 łyżki nasion kardamonu
  • 2,5 łyżeczki czarnego pieprzu
  • 1 łyżka kurkumy
  • 1 łyżka słodkiej papryki w proszku
  • 1 łyżka sproszkowanego imbiru
  • 1 łyżka cynamonu w proszku
  • 2 łyżeczki mielonych goździków
  • 1 łyżeczka mielonego chili

Opcjonalnie według własnego uznania:
  • gałka muszkatołowa
  • pieprz cayenne
  • suszone płatki róż
  • anyż gwiazdkowy
  • cynamon
  • nasiona kopru włoskiego


Standardowe składniki to kminek, nasiona kolendry, kurkuma, imbir, kardamon i gałka muszkatołowa. Często są również stosowane inne przyprawy, w tym kwiat muszkatołowy, pieprz cayenne i inne rodzaje chili, cynamon, goździki, czarny pieprz, lawenda, pąki i płatki róży damasceńskiej, jagody jarzębiny, wilcza jagoda (belladonna), nasiona i kwiaty kopru włoskiego oraz oregano.


Kolendre, kminek, kardamon i ziarna pieprzu podprazyc oddzielnie na patelni bez tłuszczu, a następnie drobno zmielic.
Wymieszac z pozostalymi składnikami i przesypac do zakrecanego słoiczka. Szczelnie zamknieta przyprawa przechowuje sie do kilku miesiecy.

6 komentarzy:

  1. Świetna kompozycja. Musi być niezwykle aromatyczna 🧡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domowe mieszanki sa idealne, bo mozna je skomponowac wedlug wlasnych preferencji. Ras el hanout to jedna z moich ulubionych orientalnych przypraw, gdyz nie tylko smakuje prawie do wszystkiego, ale jej aromat wzbogaca niezmiernie kazda potrawe.

      Usuń
  2. Ach, już czuję jak to pachnie! Wszystkie te przyprawy są mi znane, ale taka mieszanka już nie. Mam jednak problem z małżonkiem osobistym, ponieważ jako rasowy Polak ze wsi nie przepada za żadnymi niemal przyprawami. Mama nie dawała, więc i upodobanie się nie wyrobiło...
    P.S. Dzięki za super komentarze do chrupek, sałatki i masła z avokado. Odpisałam pod nimi, bo Ty zawsze napiszesz coś ciekawego i nowego dla mnie :-) Buźka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moze Twój maz Marzyniu ma hiszpanskie korzenie? :) W Hiszpani oprócz soli, pieprzu i czosnku nie uzywaja prawie zadnych przypraw, ale te ich skladniki maja juz wystarczajaco duzo aromatu. Polecam Ci eksperyment jak z trucizna. Zacznij od malej dawki, aby prawie jej nie wyczul i stopniowo ja zwiekszaj. Ja tak kiedys zrobilam z cebula, która uwielbiam, a mój maz nie znosi. Zaczelam od lagodnych, duszonych szalotek w minimalnej dawce do róznych duszonych potraw, potem zwiekszalam dawke i rodzaje cebuli, a do salatek dodawalam starta cebule do dressingu. Kiedy zachwycony moimi wszystkomi daniami sam mi powiedzial, ze ostatnio wszystko mu tak smakowalo jak nigdy, zrobilam gulasz bez cebuli. Gdy spróbowal, spojrzal do mnie jakos dziwnie i stwierdzil, ze czegos mu brakuje. I wtedy przyszedl ten moment, kiedy sie dowiedzial, ze byl "ofiara" mojego eksperymentu. Dzis zjada nawet surowa cebule w salatce bez mrugniecia okiem :))
      Zaraz zajrze do komentarzy, mam nadzieje, ze wszystkie znajde.

      Usuń
    2. Super pomysł! Na razie udało mi się przemycić nieco więcej koperku w ogórkowej :-DD Buzienki Marylko kochana :-*

      Usuń
    3. Poczatek juz zrobilas, teraz trzeba tylko duzo cierpliwosci, az sie uzalezni od tego wszystkiego, co mu podsuniesz :))

      Usuń