18 września 2023

Kalafior z sosem gorgonzola

Kalafiora najczęściej podaje się z sosem holenderskim lub beszamelowym. Tym razem zrobiłam do niego sos na bazie sera gorgonzola. Sos składa się z zaledwie kilku składników, jest szybki i prosty w przygotowaniu, a przede wszystkim bardzo smaczny. Pasuje nie tylko do kalafiora, ale także do innych warzyw, do makaronu lub jako dip.


Składniki na 4 osoby:

  • 1 kalafior
  • 1 łyżeczka mąki
  • sól
Sos gorgonzola:
  • 250 g sera gorgonzola
  • 100 ml mleka
  • 25 g masła
  • sól, pieprz
  • ewentualnie kminek

Kalafiora pokroic na male rózyczki i ugotowac pod przykryciem z lyzeczka maki i sola. Maka sprawia, ze kalafior nie bedzie mial zapachu. Zamiast maki mozna uzyc kawalek chleba.
Przygotowac sos. Najpierw do sera dodac mleko.

Nastepnie dodac maslo i doprawic sola i pieprzem. Wszystko wymieszac recznym blenderem az do uzyskania kremowego sosu.

Ugotowanego kalafiora ulozyc na talerzu i polac sosem.

Podawac od razu, kto lubi moze posypac kalafiora kminkiem.

6 komentarzy:

  1. Kalafior idealnie nadaje się do wyrazistych smaków takich jak se pleśniowy. Ja robiłam kiedyś zupę kalafiorową z gorgonzolą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taka zupka na pewno tez smakuje. Lubie kalafior, ale rzeczywiscie wymaga on wyrazistych smaków, a popularna bulka tarta to troche za malo...

      Usuń
  2. A ja jadłam w Idriji żlikrofi z takim sosem serowym, nie wiedziałam, ze jest tak prosty w wykonaniu :-) Kalafiora swojego nie mam, ale chyba każde warzywa pokryte takim sosem są pyszne. No, może z wyjątkiem buraków :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Istnieja oczywiscie sosy bardziej skomplikowane i pewnie duzo smaczniejsze, ale ja czesto wybieram proste przepisy, szczególnie gdy sama eksperymentuje. Taki sos smakuje do wielu warzyw, z burakami jeszcze nie probowalam, ale skoro buraki sa przepyszne np. z serem feta albo owczym serem, to byc moze z plesniowym równiez. Moja ulubiona salatka z buraków ma wlasnie ser feta, orzechy i winegret miodowo-serowy i smakuje wysmienicie.

      Usuń
  3. Pyszne połączenie. Na samą myśl o gorgonzoli pracują mi kubki smakowe :)
    Uwielbiam sosy z gorgonzolą w roli głównej. Zwykle łączę je z kurczakiem i makaronem, ale Twój pomysł bardzo mi się podoba, bo kalafior również uwielbiam 🧡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez uwielbiam ser gorgonzola, podobnie jak inne plesniowe, dlatego czesto eksperymentuje z róznymi daniami, które harmonizuja z tym smakiem.

      Usuń