21 marca 2024

Pavlova z egzotycznymi owocami

Pavlova to torcik bezowy wypełniony kremem i owocami. Uważana jest za jedną z potraw narodowych Australii i Nowej Zelandii - oba kraje twierdzą, że wynalazły ten deser. Pewne jest tylko, że tort został nazwany na cześć rosyjskiej baletnicy Anny Pawłowej, która pod koniec lat dwudziestych XX wieku gościła w obu krajach. Od stu lat istnieją różne wersje pochodzenia deseru. Niedawno będąc w Perth dowiedziałam się, że właśnie tam powstała pierwsza Pavlova, jednak w nowozelandzkiej książce kucharskiej znajduje się wcześniejszy przepis na „Pavlova Cakes”, które w dużej mierze odpowiadają dobrze znanej Pavlovej, z tą różnicą że było to kilka małych torcików. Zainspirowało mnie to do zrobienia Pavlovej tym razem w małych porcjach. Wybrałam owoce egzotyczne, ponieważ ich wyrazisty smak wspaniale komponuje się ze słodką bezą.


Składniki na 6 sztuk:

Beza:
  • 4 białka 
  • 2 szczypty soli
  • 220 g cukru
  • 2 łyżeczki skrobi 
  • 1 łyżeczka octu lub soku z limonki
Krem:
  • 250 g mascarpone lub twarogu
  • 200 ml bitej śmietany
  • 2 opakowania cukru waniliowego
  • 0,5 laski wanilii
  • 1 organiczna limonka
Dekoracja:
  • 500 g dowolnych egzotycznych owoców
  • kilka listków bazylii

Rozgrzac piekarnik do 120° C i wylozyc blache do pieczenia papierem. Białka - powinny miec temperature pokojowa - ubic z sola w czystej i calkowicie pozbawionej tluszczu misce na sztywna piane. Stopniowo dodawac cukier. Przesiac skrobie i dodac do ubitych bialek. Wymieszac trzepaczka i na koniec dodac ocet lub sok z limonki, to zagwarantuje, ze piana bedzie bardzo sztywna.
Uzywajac dwóch lyzek stolowych, ulozyc bialka na blasze do pieczenia i wcisnac lyzka wglebienie. Zmniejszyc temperature w  piekarniku do 100° C i pozostawic bezy do wyschniecia w piekarniku na ok. 75 minut. Nastepnie wylaczyc piekarnik i ostudzic torciki,  najlepiej otworzyc lekko piekarnik i wlozyc pomiedzy drzwiami a piekarnikiem recznik lub drewniana lyzke. Dzieki temu wilgoc moze wyparowac, a bezy pozostana chrupiace.

Smietane ubic na sztywno i posypac cukrem waniliowym. Dodac wyskrobany miazsz z laski wanilii. Limonke umyc, osuszyc, zetrzec skórke i dodac ja do kremu. Mascarpone wymieszac na gladka mase, dodac smietane i trzymac krem schlodzony do momentu uzycia.
Umyc owoce (np. jagode peruwianska, mango, kiwi, marakuje, papaje)
Zmiksowac kilka kawalków mango i wymieszac z miazszem marakui. Nigdy nie nalezy miksowac marakui, gdyz jej pestki staja sie gorzkie.

Pozostale owoce obrac i pokroic na kawalki. Wydrazyc miazsz z marakui.

Puree z mango wlozyc do wglebienia torcika, na wierzch wylozyc krem i udekorowac kawalkami owoców, miazszem marakui i listkami bazylii.

Torciki najlepiej przygotowac tuz przed podaniem, aby beza nie rozmokla.

8 komentarzy:

  1. Wygląda bajecznie 😍 Kupiłaś mnie za te dodatki, mimo, że nie przepadam za bezami. Cudowna! Od samego patrzenia zgłodniałam 🧡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krem z lekka waniliowa nutka i pyszne owoce pozwalaja zapomniec o spodzie z bezy :))
      Dziekuje:)

      Usuń
    2. Matko jak to rewelacyjnie wygląda, aż ślinka cieknie! Ja się boję bezy,nie mam coś do niej ręki 🤗

      Usuń
    3. Beza zrobiona wedlug tego przepisu MUSI sie udac :)
      Dziekuje.

      Usuń
  2. Dawno nie jadłam Pavlovej i szczerze mówiąc nigdy jej nie robiłam.
    Ale ochoty mi narobiłaś... Mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest takie skomplikowane jak sie wydaje.
      Dziekuje.

      Usuń
  3. Pięknie wyszły te bezy, śnieżnobiałe jak chmurki na niebie... Ooo, ale poleciałam, jak z "Dyzia Marzyciela" ;-)
    A o takim zestawie owoców można marzyć!
    Mnie bezy nie do końca wychodzą, zobacz sobie w zakładce "Ciasta bezowe" tort Martika na osiemnastkę, no można boki zrywać z tego plaskacza :-DD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze kupowalam takie owoce w Polsce, ale moze latwiej je dostac w duzym miescie.
      Marzyniu obejrzalam torcik, jest piekny i na pewno byl przepyszny. Nie wiem, dlaczego nie wyrósl, przepis na beze róznil sie od mojego tym, ze ja uzywam zamiast octu soku cytrynowego i zamiast maki ziemniaczanej uzywam skrobi ( tak to sie chyba nazywa) a konkretnie to jest Mondamin czyli zageszczacz. Moze za szybko wyjelas beze z piekarnika. Trzeba ja zostawic do ostygniecia i lekko otworzyc drzwiczki, najlepiej wlozyc pomiedzy drewniana lyzke albo zwineta sciereczke, aby wilgoc wyparowala. Usciski.

      Usuń