22 kwietnia 2020

Kapusta po grecku do grilla

Najpopularniejsza i najsmaczniejsza sałatka grecka, która świetnie smakuje nie tylko do grilla, ale także z greckimi daniami, z rybami i ogólnie jako dodatek do obiadu. Kto chce, może dodać odrobinę posiekanej zielonej papryki, jak w oryginalnym greckim przepisie.


Składniki dla 6-8 osób:
  • 1 kapusta jaroma
  • 3 szalotki
  • 350 ml octu ziołowego
  • 150 ml oliwy z oliwek
  • 500 ml gazowanej wody mineralnej
  • 100 g cukru
  • 2 łyżeczki natki pietruszki
  • 2 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczka pieprzu

Do tej surówki uzywam kapusty jaroma, która w przeciwienstwie do zwyklej białej kapusty jest bardziej płaska i ma lagodniejszy smak, ale mozna oczywiscie uzyc tradycyjnej bialej kapusty. Jesli przyrzadzamy cala tradycyjna biala kapuste, nalezy zwiekszyc pozostale skladniki o ok. 50%, poniewaz biala kapusta jest wieksza i ciezsza.

Przekroic kapuste na pól i usunac glaba, a nastepnie poszatkowac. Drobno posiekac szalotki i natke pietruszki. Wymieszac pozostale skladniki na marynate.
Do kapusty dodac szalotki, posiekana pietruszke i zalac marynata. Przykryc wszystko talerzykiem o srednicy mniejszej niz miska i polozyc na nim ciezki przedmiot np. mozdzierz. Marynata powinna zakrywac calkowicie kapuste. Wstawic do lodówki na 24 godziny. Im dluzej przetrzymamy kapuste w marynacie, tym bedzie smaczniejsza. 

Gdy surówka bedzie gotowa, odlac wiekszosc plynu i podac ja do grilla lub jako dodatek do obiadu.

Pozostala surówke mozna przechowywac do tygodnia w lodówce, w szczelnie zamknietym sloiku.

2 komentarze:

  1. Właśnie mi rośnie rozsada takiej miękkiej kapustki, co się nazywa "Stożek" (bo ma taki kształt główki), więc myślę, że do tej surówki będzie znakomita. I fajne jest to, że można ja przechowywać długo i jeszcze smacznieje :-) Pamiętam, jak pisałaś, że nie ma w Niemczech surówek z czerwonej kapusty, tylko gotowana (jak na Śląsku). Ja jadłam taką gotowaną czerwoną z octem, jabłkiem i cukrem w Rybniku w barze, ale tam jeszcze była jakaś przyprawa i w sumie mi nie bardzo smakowała :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy stozek to nie jest kapusta z takim szpicem z jednej strony? Bardzo ja lubie, nie jest taka scisla jak normalna kapusta i ma doskonaly smak. Do tej surówki tez sie nadaje.
      Robilam mnóstwo eksperymentów z ta surówka, bo zaczelo sie od kupnej, która miala doskonaly smak. Kiedy uzylam wszystkich skladników z listy, zawsze mi wychodzila inna, potem zmienialam proporcje, az w koncu udalo mi sie zrobic taka, o jakiej marzylam.
      Z tymi kupnymi produktami jest tak, ze czesto maja skladniki, których nie chcialabym miec, ale to chyba wlasnie one sprawiaja, ze produkt ma taki dobry smak.
      Tutaj wystarczy zachowac proporcje i uzyc dobrego octu i oliwy, a wyjdzie ona bardzo smaczna.

      Usuń