20 października 2022

Warzywna lazania i jej wegańska wersja

Obydwie wersje warzywnej lazanii są szybkie, smaczne i łatwe w przygotowaniu. Poza tym najlepszą rzeczą w tym  przepisie jest to, że można ją przygotowaić z dowolnych warzyw, które mamy pod ręką. Na liście składników najpierw podałam składniki na „normalną” lazanię a w nawiasach składniki na wersję wegańską, jeśli różnią się od tych pierwszych. Wegański serek ricotta może być kupny, ja robię go sama, gdyż jego przygotowanie trwa tylko kilka minut.


Składniki na 4-6 porcji:

  • makaron do lazanii
  • 1 słoik sosu pomidorowego z ziołami (lub beztłuszczowy sos pomidorowy z ziołami)
  • 1 średni bakłażan
  • 1 średnia cukinia
  • 170 g szpinaku
  • dowolny tarty ser (lub wegański parmezan)
  • ser ricotta (kupny wegański ser ricotta albo domowa wegańska ricotta z tofu* )

*Domowa wegańska ricotta:
  • 3 łyżki stołowe drożdży odżywczych 
  • 1 łyżka stołowa rozgniecionego czosnku
  • 2 łyżki stołowe soku z organicznej cytryny
  • 1/2 bloku tofu
  • 1 łyżka stołowa pasty miso
  • suszone oregano
  • suszona bazylia
  • odrobina oliwy z oliwek
  • sól i pieprz 
                                                       

Domowa weganska ricotta z tofu jest niezwykle prosta. Wszystkie składniki polaczyc w misce i ugniatac widelcem, az osiagna pozadana konsystencje.


Rozgrzac piekarnik do 180° C i przygotowac skladniki: pokroic w cienkie plasterki cukinie i baklazana i posmarowac cienka warstwa sosu pomidorowego dno foremki.

Na dnie foremki posmarowanej sosen ulozyc platy makaronu, posypac je weganska ricotta i ulozyc na wierzchu cukinie, baklazana i szpinak.

Przed dodaniem kolejnej warstwy makaronu skropic szpinak sosem pomidowym, aby upewnic sie, ze makaron bedzie mial odpowiednia ilosc plynu aby sie ugotowal do miekkosci. Kontynuowac ukladanie skladników w ten sposób, az osiagniemy górna czesc foremki lub skoncza sie skladniki.

Najwyzsza warstwa lazanii to zawsze makaron polany sosem pomidorowym, posypany odrobina suszonego oregano, suszona bazylia i weganskim parmezanem.

Lazanie przykryc folia i piec ok. 30 - 40 minut. Po upieczeniu poczekac chwile i pokroic ja na kawalki.


Danie Dnia na Smakerze  10.12.2022 TUTAJ

4 komentarze:

  1. Przepyszna w obu wersjach <3 Pięknie się prezentuje. Od samego patrzenia zrobiłam się głodna :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje! Od czasu, gdy staram sie serwowac moim domownikom i gosciom obydwie wersje tego smago dania, wiele osób stracilo obawy i sceptyzm przed weganskim odzywianiem. Sama jestem weganka tylko 2 razy w tygodniu, gdyz nie podchodze do tego ideologicznie, raczej wole urozmaicenie mojego odzywiania :)

      Usuń
  2. Witam serdecznie ♡
    Super pomysł, muszę przyznać że w takiej wersji/wersjach nie robiłam nigdy lazanii :) zazwyczaj zajadałam taką, jaką preferuje Garfield :D Ale pomysł super i bardzo chętnie wprowadzę go do domowego menu :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! :) Ja wlasciwie juz od dawna robilam lazanie warzywna oprócz miesnej, ale moje sosy do warzywnej byly bardzo "ciezkie" gdyz zawieraly smietane, albo ser, albo jedno i drugie. Razem z makaronem z przennej maki byly w sumie ciezkostrawne, az wpadlam na pomysl jak osiagnac troche lzejszy efekt, a przy okazji zamienilam kilka skladników na weganskie i mam teraz w jadlospisie dwie wersje, gdyz czesto sie zdarza, ze przy stole siedzi ktos, kto jest weganinem, wiec za jednym zamachem moge kazdemu dogodzic :)
      Pozdrowienia:)

      Usuń